به گزارش لیجار،به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر قیمت گذاری دستوری و پرداخت ارز به صورت قطره چکانی در نیمه اول سال گذشته از عوامل موثر بر کمبود تایر سواری است.
فارس در خبری نوشت:سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر افزود: مشکلاتی که در زمینه تولید و عرضه تایرهای سواری در کشور وجود دارد مربوط به رینگ های 13 و 14 است که تقاضا نسبت به سایر رینگ ها برای آن ها بیشتر است.
ی به دو علت کمبود رینگ های 13 و 14 در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: اول اینکه در سال گذشته به کارخانجات تولیدی به صورت قطره چکانی ارز پرداخت شد و عدم تامین به موقع ارز کارخانجات تایر موجب افت شدید تولید شد
تنها افزود: دوم اینکه قیمت گذاری در مورد این تایرها به گونه ای است که تولید تایرهای سواری با سایزهای 13 و 14 برای کارخانجات مقرون به صرفه نبوده و نیست و در نتیجه تولید کنندگان در سال گذشته عمدتا تایرهایی با سایزهای دیگر که صرفه اقتصادی داشت تولید کردند.
وی بیان داشت: پیرو مشکلاتی که در خصوص تولید و توزیع لاستیک سواری در سال گذشته به وجود آمد دولت تعرفه واردات لاستیک سواری را کاهش داد و به واردات ارز تخصیص داد تا وارد کنندگان با واردات کمبود تولید داخل را جبران کنند.
خنگوی انجمن صنفی صنعت تایر اظهار داشت:، اما تامین نیاز داخلی با واردات نیز محقق نشد، زیرا وارد کنندگان نیز به علت عدم صرفه اقتصادی واردات رینگ های 13 و 14 رغبتی به واردات این لاستیک ها با این سایز نداشتند و بیشتر تایرهای وارد کردند که تولید کنندگان داخلی آن را تولید می کردند و نیازی به واردات آن نبود.
تنها اظهار داشت: با توجه به اینکه کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروی سواری در راستای تامین نیاز داخلی صورت گرفت و از آنجا که کمبود بازار نیز مربوط به لاستیک های سواری سایزهای 13 و 14 بود بنابراین وزارت صمت ابتدا باید تولید کنندگان را ملزم به واردات یک و نیم تا دو میلیون حلقه لاستیک سواری با رینگ های مذکور می کرد و سپس به وارد کنندگان اجازه می داد تا لاستیک با سایزهای دیگر وارد کنند.
وی گفت: دولت تعرفه 36 درصدی واردات لاستیک را در سال گذشته به کمتر از 10 درصد کاهش داد و به وارد کنندگان ارز تخصیص داد.
سخنگوی انجمن صنعت تایر اظهار داشت: در بازار در خصوص لاستیک سواری با سایزهایی غیر از 13 و 14 رقابت شدیدی وجود دارد و عمده مشکلات در بخش تایر سواری مربوط به رینگ های 13 و 14 است.
وی بیان داشت: وزیر صمت قول داده است که تایر سواری را از شمول قیمت گذاری خارج کند که اگر این اتفاق محقق شود، مشکلی دیگر در زمینه تولید و عرضه وجود نخواهد داشت.
تنها افزود: نیاز کشور سالانه 24 میلیون حلقه تایر سواری است در حالی که سال گذشته 21 میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک سواری در کشور تولید شد.
وی با اشاره به طرح های توسعه ای تولید، گفت: یکی از طرح های توسعه ای تولید لاستیک سواری در کشور که 100 درصد آماده بهره برداری است تولید 2 میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک سواری از 15 هزار تن ماده اولیه است که با این طرح دو میلیون و 500 هزار حلقه ه تولیدات کشور تا پایان سال اضافه می شود.
وی بیان داشت: طرح توسعه ای دیگری نیز وجود دارد که تا پایان سال محقق می شود البته پیش بینی ما تولید 25 میلیون و 500 هزار حلقه لاستیک سواری در سال 1403 است که بر این اساس یک میلیون حلقه مازاد نیاز را صادرات خواهیم داشت.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: مردم برای تامین لاستیک با قیمت مصوب می توانند به نمایندگان توزیع مراجعه کنند، همچنین چند کارخانه درصدی از تولیدات خود را به صورت روزانه بصورت اینترنتی عرضه می کنند و علاوه بر آن عرضه لاستیک از طریق سامانه های که وزارت صمت تعیین کرده انجام می شود.
217
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لاستیک سواری چرا در بازار کم است؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لاستیک سواری چرا در بازار کم است؟"، کلیک کنید.