ماجرای دپوی چهار هزار خودروی داخلی

آفتاب نیوز :

ماجرای دپوی چهار هزار خودروی داخلی

خودروسازان بزرگ کشور با ارایه گزارش عملکرد سال گذشته خود به بورس، میزان تولید و فروش در سال 1402 را اعلام کردند. طبق گزارشی که در سامانه کدال بورس منتشر شده، هر سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته فروش کمتری نسبت به سال 1401 داشته اند. نکته مهم دیگر اینکه نسبت فروش محصولات خودروسازان به تولید آن ها در سال 1402منفی بوده است.

به عبارت بهتر، خودروسازان کمتر از آنچه تولید کرده اند، فروخته اند. این بدان معناست که بخشی از تولید خودروسازان عرضه نشده و به انبار رفته تا بعدا و احتمالا پس از اصلاح قیمت کارخانه ای خودرو های داخلی، عرضه شوند.

طبق آمار، جمع فروش سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته 985 هزار و 890 دستگاه بوده است. این در حالی است که آن ها طی سال گذشته در مجموع 981 هزار و 830 دستگاه محصول را به تولید رسانده بودند؛ بنابراین بیش از چهار هزار دستگاه از خودرو های تولیدی توسط سه خودروساز اصلی در سال گذشته، به عمد دپو شده است.

این موضوع ارتباط مستقیم با سیاست قیمت گذاری دستوری دارد، زیرا خودروسازان می گویند قیمت های تحمیلی از سوی شورای رقابت، زیانده است و طبعا هرچه تولید و عرضه با همان قیمت ها بالا برود، زیان نیز بیشتر می شود. از همین رو خودروسازان گاهی به خصوص در دورانی که به موعد اصلاح قیمت نزدیک می شوند، دست به دپوی عمدی محصولات خود می زنند تا آن ها را با قیمت های جدید عرضه و کمتر زیان داده یا شاید حتی سود نیز ببرند.

ماجرای دپوی چهار هزار خودروی داخلی

قیمت کارخانه ای خودرو های داخلی از انتهای فروردین سال گذشته تا به امروز به نوعی فریز بوده، اما این احتمال وجود دارد که در هفته های آتی وزارت صنعت، معدن و تجارت که از دی ماه سال گذشته مسوولیت قیمت گذاری خودرو را به دست گرفته، دست به اصلاح قیمت بزند؛ بنابراین دپوی بیش از چهار هزار دستگاه خودرو می تواند با این موضوع در ارتباط باشد.

از طرفی، این احتمال هست که روند دپوی عمدی خودرو ها طی امسال و تا وقتی وزارت صمت مجوز اصلاح قیمت را صادر کند، ادامه داشته و خودرو های بیشتری راهی انبار شوند. سال گذشته شورای رقابت مجوز افزایش به طور متوسط 49 درصدی قیمت کارخانه ای خودرو های داخلی را صادر کرد و باید منتظر ماند و دید وزارت صمت چه مقدار افزایش قیمت را برای امسال لحاظ خواهد کرد.

فروش از تولید بازماند

اما طبق گزارش ارسالی خودروسازان به سامانه کدال بورس، آن ها در مجموع 985 هزار و 890 دستگاه فروش در سال 1402 داشته اند که با توجه به فروش حدودا یک میلیون و 132 هزار دستگاهی شان در سال 1401، افت نزدیک به 13 درصدی را نشان می دهد. بیشترین کاهش فروش ابتدا به ایران خودرو، سپس سایپا و در نهایت پارس خودرو تعلق داشته است.

برای بررسی جزییات کارنامه فروش خودروسازان بزرگ کشور در سال گذشته ابتدا به سراغ ایران خودرو برویم و ببینیم بزرگ ترین خودروساز ایران چه کارنامه ای در این حوزه از خود به جا گذاشته است. ایران خودرو طبق آنچه به سامانه کدال اعلام کرده، در سال گذشته 537 هزار و 600 دستگاه فروش داشته، اما تولید این شرکت 535 هزار و 636 دستگاه بوده است؛ بنابراین ایران خودرویی ها حدود دوهزار دستگاه از محصولات تولیدی خود در سال گذشته را راهی انبار کرده اند.

سایپایی ها همچنین نسبت به سال 1401 بیش از 40 هزار دستگاه افت فروش داشته اند. سری هم به آمار فروش پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا و البته سومین خودروساز بزرگ کشور بزنیم. کل فروش پارس خودرو در سال گذشته 101 هزار و 558 دستگاه بوده و این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، 100 هزار و 248 دستگاه محصول را به تولید رسانده است.

با این حساب این شرکت بیش از هزار و 300 دستگاه از محصولات تولیدی خود در سال گذشته را عرضه نکرده است. همچنین در مقایسه با سال 1401، پارس خودرو 1.5 درصد افت فروش را به ثبت رسانده است. پرفروش ترین محصول پارس خودرو به گروه Q200 با آمار بیش از 78 هزار دستگاهی مربوط می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ماجرای دپوی چهار هزار خودروی داخلی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ماجرای دپوی چهار هزار خودروی داخلی"، کلیک کنید.