تعمیر قفل سوئیچی درب چوبی چگونه انجام می شود ؟

در اکثر موارد بر روی درب‌های ورودی منزل از قفل‌های سوئیچی کمک گرفته می‌شود. این دسته از قفل‌ها با عنوان سیلندرخور نیز شناخته می‌شوند زیرا باید یک توپی مختص به خود داشته باشند. اگرچه امروزه کیفیت کلی قفل‌های سوئیچی به شکل قابل‌توجهی افزایش پیداکرده است اما درهرصورت این محصولات به‌صورت مکانیکی عمل می‌کنند و ممکن است دچار مشکل شوند. همین موضوع نشان‌دهندۀ لزوم آشنایی با نحوۀ تعمیر قفل سوئیچی درب چوبی در موقعیت‌های گوناگون است. اگرچه این قفل‌ها دارای ساختار ویژۀ خود هستند اما اگر با مشکلات رایج آن‌ها بیشتر آشنا باشید شانس بیشتری در تعمیر کردنشان خواهید داشت.

تعمیر قفل سوئیچی درب چوبی چگونه انجام می شود ؟

مشکلات شایع برای قفل‌های سوئیچی و روش حل آن‌ها

پیش از بررسی مهم‌ترین مشکلات قفل‌های سوئیچی و نحوۀ برطرف کردن هر یک باید گفت که بهتر است چنین اموری توسط کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای انجام بگیرند. بارها مشاهده شده که امکان حل مشکل قفل با کمترین زحمت وجود داشته است اما کاربران نابلد علاوه بر قفل توپی آن را هم خراب کرده‌اند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم کار را به کاردان بسپارید و از یک کلیدساز ماهر و مجرب یاری بگیرید.

درب قفل نمی‌شود

پس از نصب قفل سوئیچی بر روی درب باید امکان باز و بسته کردن آن را داشته باشیم. اگر درب مدنظرتان به‌هیچ‌عنوان قفل نمی‌شود احتمالاً در بستن پیچ‌های توپی دقت کافی را به خرج نداده‌اید. البته در برخی از موارد این مشکل به شکسته یا ساییده شدن زبانه نیز ارتباط دارد.

دستگیره نمی‌تواند زبانه قفل را حرکت دهد

چنانچه دستگیره را می‌چرخانید اما درب باز نمی‌شود (درحالی‌که مطمئن هستید قفل فعال نیست) باید به فکر سفت کردن پیچ‌ها و جا انداختن فنر دستگیره درباشید. خوشبختانه در این حالت قفل مشکل خاصی ندارد و تنها ارتباط آن با دستگیره قطع شده است. یک پیچ‌گوشتی به‌راحتی این ایراد را رفع خواهد کرد و در تعمیر قفل سوئیچی درب چوبی به شما کمک می‌کند.

فریز شدن قفل‌ها

اگر در مکانی زندگی می‌کنید که دمای هوا به‌شدت کاهش پیدا می‌کند احتمال دارد با یخ زدن یا فریز شدن قفل‌های سوئیچی روبرو شوید. این موضوع به‌خصوص برای درب‌های ورودی حیاط که در معرض باران و برف قرار می‌‌گیرند بیشتر قابل مشاهده است. از محلول‌های یخ‌زدا و یا الکل کمک بگیرید و با حرارت دادن کل ساختار قفل آن را دوباره راه بیندازید. اگر قفل شما فریز شده است از وارد کردن کلید به درون آن خودداری کنید.

تعمیر قفل سوئیچی درب چوبی چگونه انجام می شود ؟

درب بسته می‌شود اما با یک تکان باز می‌شود

اگر درب را می‌بندید اما با یک تکان ساده به‌طور کامل باز می‌شود‌ احتمالاً ارتباط بین زبانۀ قفل و سوراخ تعبیه شدن در چهارچوب درب به هم خورده است. بهترین راهکاری که در این زمان می‌توانید به سراغ آن بروید تلاش برای تراز کردن این دو قطعه با هم است. شاید نیاز به رگلاژ کردن درب نیز وجود داشته باشد.

کلید در درون قفل شکسته شده است

فشار آوردن بیش از حد به کلید منجر به شکسته شدن آن در درون قفل سوئیچی می‌شود. در این حالت باید علاوه بر بیرون آوردن قفل توپی آن را نیز تعویض کنید. یک انبر سوزنی در دست بگیرید و با نهایت دقت کلید را به سمت خود بکشید و مراحل تعمیر قفل سوئیچی درب چوبی را ادامه دهید. پس از بیرون آوردن کلید باید قفل را باز کنید. این کار از عهدۀ کاربران عادی خارج است و یک کلیدساز باید آن را انجام دهد. به‌هیچ‌عنوان بخش شکسته‌شدۀ کلید در داخل قفل را حرکت ندهید. این اقدام باعث خواهد شد تا باز کردن قفل دشوارتر شود.

به محض وارد کردن کلید سیلندر می‌چرخد

در برخی از شرایط به‌محض اینکه کلید وارد قفل می‌شود سیلندر شروع به چرخش می‌کند (حتی بدون اینکه شما کلید را حرکت دهید). این موضوع را می‌توان به شل شدن پیچ‌هایی که سیلندر را در جای مختص به آن ثابت نگه می‌دارند ارتباط داد. طبیعتاً جهت حل چنین موضوعی باید آن پیچ‌ها را با یک پیچ‌گوشتی به‌خوبی سفت کنید.

کلید وارد قفل نمی‌شود

به گفتۀ سایت قفل من: «اگر ضامن تو رفتگی داشته باشد پس دستگیره برای محور چرخش مناسب نیست. باید مشکل این اتصال را از بین ببرید. شاید ایراد از محور چرخش خود دستگیره یا فشاری باشد». این کار نیز تنها با باز کردن قفل و بررسی دستگیره و توپی آن امکان‌پذیر است. ممکن است پس از باز کردن قفل شاهد آلوده شدن سیلندر و کلیۀ قطعات جانبی آن شوید. یک دستمال میکروفایبر بردارید و تمام بخش‌ها را از آلودگی پاک کنید. از یک اسپری WD40 کمک بگیرید و تمام بخش‌های قفل را روغن‌کاری کنید. به احتمال زیاد مشکلتان حل می‌شود و تعمیر قفل سوئیچی درب چوبی را به‌خوبی به‌پایان می‌رسانید.

گزینه نهایی

در پاره‌ای از موارد مشکلات قفل سوئیچی تنها به یک به یک مورد ختم نمی‌شود و شامل گزینه‌های مختلفی است که به‌صورت هم‌زمان با هم رخ داده‌اند. در چنین شرایطی بهترین گزینه آن است که قید قفل قدیمی خود را بزنید و یک قفل جدید تهیه کنید. در واقع اگر عملاً امکان تعمیر وجود ندارد و یا این کار هزینه‌های بسیاری را به شما تحمیل می‌کند خرید یک قفل جدید را در نظر بگیرید.

تنها چیزی که “داخل قفل درب چوبی” می تونه متفاوت باشه بخش انتقال قدرت قسمت میله ی چرخشی سیلندر به باز کردن زبانۀ کوچک بالای قفل هست. وارد شدن ضربات فیزیکی به درب می‌تواند منجر به شکسته شدن هر یک از این قطعات شود. در این شرایط نیز‌ راهکارهای گوناگونی در اختیار نداریم به غیر این که با یک کلیدساز تماس بگیریم و از او بخواهیم قفل را تعویض کند. 

سخن پایانی

قفل‌های سوئیچی اغلب بر روی درب‌های چوبی موجود در بخش ورودی ساختمان نصب می‌شوند. البته در پاره‌ای از موارد امکان به‌کارگیری آن‌ها بر روی درب حیاط نیز وجود دارد. مهم‌ترین ویژگی این دسته از قفل‌ها آن است که نیازمند یک سیلندر یا توپی مخصوص خود هستند.

تعمیر قفل‌سوئیچی درب چوبی شامل مراحل مختلفی است که هر یک از آن‌ها باید با دقت انجام بگیرند در غیر این صورت ممکن است مکانیزم باز و بسته شدن درب مختل شود. به‌منظور تهیۀ بهترین نوع از قفل‌های سوئیچی باکیفیت‌ پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به محصولات موجود در فروشگاه یراق دات کام بیندازید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تعمیر قفل سوئیچی درب چوبی چگونه انجام می شود ؟" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تعمیر قفل سوئیچی درب چوبی چگونه انجام می شود ؟"، کلیک کنید.