نقد و بررسی خودرو تارا

تارا خودرویی جدید از خانواده ایران‌خودرو به‌عنوان یک محصول مدرن و جدید با ویژگی‌ها و امکانات متفاوت به بازار معرفی شد. این خودرو به دنبال تحولات سیاسی و اقتصادی در کشور و پس از برجام و توافقات هسته‌ای به‌سرعت به مرحله تولید رسید. تارا به‌عنوان یک سدان با طراحی متفاوت و امکاناتی متنوع سعی دارد تا در بازار رقابتی خودروهای داخلی خود را ثابت کند. در این مقاله به بررسی جوانب مختلف تارا از طراحی و امکانات تا مشخصات فنی و تجربه رانندگی خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی خودرو تارا

تاریخچه تارا

تولید تارا به سال 1398 بازمی‌گردد. پس از مذاکرات و توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 و در پی لغو تحریم‌ها ایران خودرو تصمیم به همکاری با خودروسازان خارجی به‌ویژه پژو و رنو گرفت. تارا به‌عنوان محصولی جدید بر پایه پلتفرم PF1 پژو 301 طراحی و توسعه یافت.

با خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌های جدید ایران خودرو به فکر توسعه و تحقیق روی پلتفرم‌های داخلی افتاد. پلتفرم IKP1 که با تغییراتی از پلتفرم PF1 پژو به‌وجود آمده بود پایه‌گذار تارا شد. این خودرو به‌عنوان پاسخ به نیاز بازار و با هدف ارتقاء کیفیت و فناوری خودروهای داخلی طراحی شد و در سال 1399 رونمایی شد.

طراحی ظاهری تارا

نمای جلویی

نقد و بررسی خودرو تارا

تارا از طراحی جالب و متفاوتی برخوردار است. نمای جلویی این خودرو با چراغ‌های کشیده و جلوپنجره‌ای که پیش از این در خودروهای ایرانی کمتر دیده شده بود طراحی شده است. همچنین طراحی چراغ‌ها به‌گونه‌ای است که به زیبایی خودرو افزوده و به آن حال و هوای مدرنی می‌بخشد.

نمای عقبی

 

در نمای عقبی تارا دارای چراغ‌های سرتاسری است که طراحی آن را به‌روزی‌تر کرده است. این طراحی شبیه به خودروهای هیوندای و دوج چارجر است و به‌نوعی نشانی از تأثیرپذیری از طراحی‌های روز دنیا دارد. محل قرارگیری و فونت انگلیسی نام TARA نیز جالب توجه است زیرا ایران‌خودرو تا به امروز تصمیم به استفاده از فونت‌های فارسی بر روی بدنه نگرفته است.

 

 

 

 

کابین و طراحی داخلی

نقد و بررسی خودرو تارا

طراحی داخلی تارا نیز به‌نوعی نمایانگر تلاش این شرکت برای ارتقاء کیفیت و طراحی است. غربیلک فرمان طراحی مناسبی دارد و آمپرهای مکانیکی با نمایشگر دیجیتال سفری ترکیب شده‌اند. استفاده از فیبر کربن در طراحی داشبورد جلوه‌ای مدرن به کابین بخشیده است.

اما طراحی داخلی بدون انتقاد نیست. برخی از اجزا مانند جایگاه دکمه‌های تهویه‌مطبوع و پنل نمایشگر به‌نظر می‌رسد که از دقت کافی برخوردار نیستند و بعضی قسمت‌ها به طراحی پژو 301 شباهت دارند. این موضوع می‌تواند به عدم توانایی کامل ایران‌خودرو در فاصله‌گذاری از طراحی‌های قدیمی مرتبط باشد.

امکانات و تجهیزات رفاهی

تارا به‌عنوان یک خودروی مدرن برخی امکانات و تجهیزات را در خود جای‌ داده است. این خودرو در حال حاضر تنها در یک تیپ عرضه می‌شود که شامل امکاناتی چون:

  • کنترل پایداری: این سیستم در شرایط مختلف رانندگی به پایداری خودرو کمک می‌کند و ایمنی بیشتری را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.
  • کروز کنترل: برای راحتی در سفرهای طولانی کروز کنترل تارا می‌تواند بسیار کارآمد باشد.
  • سنسور فشار باد لاستیک: این ویژگی به راننده کمک می‌کند تا وضعیت لاستیک‌ها را تحت‌نظر داشته باشد.
  • سیستم توزیع نیروی ترمز: برای بهبود عملکرد ترمزها و افزایش ایمنی.

با این حال تارا هنوز از برخی از امکانات پیشرفته دیگر خودروها بی‌بهره است. به‌عنوان‌مثال نداشتن چراغ‌های LED و سیستم‌های پیشرفته اطلاعات و سرگرمی می‌تواند به‌عنوان یک نقطه‌ضعف تلقی شود. همچنین برای مطالعه دقیق‌تر مشخصات و امکانات این خودرو می‌توانید به مطالعه دفترچه راهنما تارا مراجعه کنید.

مشخصات فنی تارا

تارا به یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی مجهز است که توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه نسخه‌ای ایرانی از موتور EC5 پژو محسوب می‌شود و به‌عنوان یک موتور پرقدرت در کلاس خود شناخته می‌شود.

شتاب و سرعت

تارا قادر است از صفر تا صد را در 11.5 ثانیه طی کند و به حداکثر سرعتی حدود 190 کیلومتر در ساعت دست یابد. این اعداد و ارقام نشان‌دهنده عملکرد مناسب تارا به‌عنوان یک خودروی شهری با طول 4.5 متر و وزن حدود 1.1 تن است.

جعبه‌دنده

این خودرو به جعبه‌دنده 5 سرعته دستی مجهز است و گفته می‌شود در آینده نسخه 6 سرعته دستی نیز برای آن ارائه خواهد شد. یکی از مزایای تارا نسبت به دیگر خودروهای داخلی توانایی آن در ارائه شتاب مناسب و راندمان بالا است.

تجربه رانندگی با تارا

رانندگی با تارا حس متفاوتی را به راننده منتقل می‌کند. باتوجه‌به طراحی پلتفرم جدید پایداری خوبی را در سرعت‌های بالا ارائه می‌دهد و همچنین سیستم کنترل پایداری آن در پیچ‌ها کمک می‌کند.

با این حال باید اشاره کرد که صدای موتور تارا برای رانندگان آشناست و شبیه به پژو پارس و دیگر اعضای خانواده 206 به‌نظر می‌رسد. این شباهت در دور موتور و واکنش به شتاب‌گیری تجربه رانندگی با این خودرو را بیشتر شبیه به خودروهای قدیمی‌تر می‌کند.

فرمان و ترمز

فرمان تارا به‌گونه‌ای طراحی شده که در سرعت‌های بالا دقیق و سفت‌تر می‌شود و به راننده حس کنترل بیشتری می‌دهد. ترمزهای این خودرو به‌طورکلی مطمئن هستند و در شرایط مختلف عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند.

نقاط قوت و ضعف تارا

نقاط قوت

  • طراحی مدرن: نمای جذاب و متفاوت تارا نسبت به خودروهای دیگر داخلی.
  • امکانات ایمنی: وجود سیستم کنترل پایداری و دیگر امکانات ایمنی.
  • عملکرد فنی: موتور قدرتمند و شتاب مناسب.

نقاط ضعف

  • طراحی داخلی: وجود نواقص در طراحی کابین و برخی اجزای آن.
  • کمبود امکانات: نبود برخی از امکانات پیشرفته که در رقبا دیده می‌شود.
  • بازار رقابتی: باتوجه‌به افزایش قیمت‌ها تارا نیاز به رقابت جدی با خودروهای دیگر دارد.

برای آگاهی از قیمت صافکاری خودرو و دریافت خدمات تعمیرات بدنه می‌توانید به سایت مرکز خدمات تخصصی بدنه اتومبیل مهرآریا مراجعه کنید. همچنین برای بررسی و تعویض لنت ترمز خودرو تارا می‌توانید به فروشگاه کشاورز کلاچ مراجعه کنید.

سخن پایانی

تارا به‌عنوان یک خودروی جدید در صنعت خودروسازی ایران نمایانگر تلاش ایران‌خودرو برای ارائه محصولی با استانداردهای به‌روز و طراحی مدرن است. باوجود نقاط قوت و ضعف این خودرو به‌عنوان یک محصول جدید در بازار قابلیت‌های مناسبی را ارائه می‌دهد. برای افرادی که به دنبال خودرویی با قیمت مناسب و عملکرد خوب هستند تارا گزینه‌ای جذاب به شمار می‌رود.

 

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی خودرو تارا" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی خودرو تارا"، کلیک کنید.