
برای دریافت کارت ورود به جلسه کنکور چه لازم است
برای دریافت کارت ورود به جلسه کنکور، به اطلاعات ثبت نامی مثل شماره پرونده، شماره داوطلبی یا کد ملی و رمز عبور نیاز دارید. یک دستگاه کامپیوتر یا گوشی هوشمند با اینترنت پایدار هم ضروری است تا بتونید از طریق سایت سازمان سنجش اقدام کنید.
سلام به همه کنکوری های عزیز و خانواده های گرامی! بالاخره لحظه موعود نزدیکه و کنکور، این غول بزرگ زندگی خیلی ها، داره از راه می رسه. در کنار همه درس خوندن ها و تست زدن ها، یه مرحله خیلی مهم دیگه هم هست که باید حسابی حواستون بهش باشه: «دریافت کارت ورود به جلسه کنکور». شاید فکر کنید این کار هم مثل بقیه مراحل پر از استرس و دردسره، ولی اصلاً این طور نیست! اگر بدونید دقیقاً چی لازمه و چطوری باید اقدام کنید، این مرحله مثل آب خوردن تموم می شه و خیالتون راحت می شه. تو این مقاله، قراره صفر تا صد هرچیزی رو که برای گرفتن کارت ورود به جلسه کنکور ۱۴۰۵ نیاز دارید، به زبان خودمونی و کاملاً کاربردی بهتون بگیم. پس یه چای یا قهوه بریزید و با حوصله تا آخرش با ما باشید.
۱. کارت ورود به جلسه کنکور چیست و چرا داشتن آن ضروری است؟
اول از همه، بیاید ببینیم اصلاً این «کارت ورود به جلسه کنکور» که همه ازش حرف می زنن، چی هست و چرا انقدر اهمیت داره؟ فرض کنید قراره وارد یه مسابقه خیلی مهم بشید؛ برای ورود به اون مسابقه، حتماً یه بلیط یا کارت شناسایی مخصوص نیاز دارید، درسته؟ کارت ورود به جلسه کنکور دقیقاً همون بلیطه. این کارت، هویت شما رو به عنوان یه داوطلب کنکور تأیید می کنه و اجازه می ده وارد حوزه امتحانی بشید.
۱.۱. تعریف کارت ورود به جلسه: محتوای اصلی کارت شما
کارت ورود به جلسه کنکور یه برگه اطلاعاتیه که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای هر داوطلب صادر می شه. این کارت حاوی اطلاعات خیلی مهمیه که باید حتماً موقع پرینت و بررسی بهشون دقت کنید. این اطلاعات شامل:
- مشخصات هویتی داوطلب: مثل اسم، فامیل، کد ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد.
- شماره داوطلبی و شماره پرونده: اینا کد شناسایی اختصاصی شما توی سیستم سازمان سنجشه.
- نوع سهمیه: اگه سهمیه خاصی (مثلاً سهمیه منطقه، ایثارگران و…) دارید، اینجا مشخص شده.
- گروه آزمایشی: اینکه تو کدوم گروه آزمایشی کنکور می دید (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر، زبان).
- تاریخ و زمان دقیق برگزاری آزمون: این بخش فوق العاده مهمه که حتماً باید بهش توجه کنید تا دیر به جلسه نرسید.
- آدرس دقیق حوزه امتحانی: مهم ترین بخش که بهتون نشون می ده کجا باید برای کنکور حاضر بشید.
- تصویر داوطلب: همون عکسی که موقع ثبت نام آپلود کردید.
خلاصه که این کارت، اطلاعات کلیدی برای شرکت تو آزمون رو بهتون می ده و راهنمای روز کنکوره.
۱.۲. اهمیت و ضرورت همراه داشتن کارت: بدون کارت، ورود ممنوع!
شاید این جمله رو بارها شنیده باشید: بدون کارت ورود به جلسه، راهت نمی دن! و واقعاً هم همینه. روز کنکور، مسئولین حوزه امتحانی بدون دیدن کارت ورود به جلسه و مدارک شناسایی معتبرتون، بهتون اجازه ورود به سالن آزمون رو نمی دن. فرقی نمی کنه چقدر درس خوندید یا چقدر آماده اید، نداشتن این کارت یعنی از دست دادن فرصت شرکت در کنکور.
یادتون باشه که کارت ورود به جلسه کنکور، مثل گذرنامه شما برای ورود به دنیای کنکور سراسریه. ازش به خوبی مراقبت کنید و حتماً همراه تون داشته باشید.
پس حتماً بعد از دریافت و پرینت کارت، اون رو کنار مدارک شناسایی معتبرتون (مثل کارت ملی یا شناسنامه عکس دار) توی یه پوشه یا کیف مخصوص و مطمئن نگه دارید تا روز کنکور آماده باشید و استرس اضافی نداشته باشید.
۲. زمان انتشار و نحوه اطلاع رسانی دریافت کارت ورود به جلسه کنکور ۱۴۰۵
یکی از سوالات پرتکرار و البته استرس زایی که همیشه ذهن کنکوری ها رو درگیر می کنه، اینه که «کارت ورود به جلسه کنکور کی منتشر می شه؟». طبیعیه که بخواید از زمان دقیقش مطلع باشید تا بتونید برنامه ریزی کنید. بیاید ببینیم روال کار چطوریه.
۲.۱. زمان تقریبی انتشار: چند روز مونده به آزمون
سازمان سنجش معمولاً زمان دقیق انتشار کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ۱۴۰۵ رو چند روز (معمولاً بین ۳ تا ۱۰ روز) قبل از تاریخ برگزاری خود آزمون اعلام می کنه. مثلاً اگه کنکور توی نیمه اول تیر ماه برگزار بشه، انتظار داریم کارت ورود به جلسه حدوداً اواخر خرداد ماه یا اوایل تیر ماه روی سایت سازمان سنجش قرار بگیره. برای کنکور نوبت دوم هم همین روال برقراره و چند روز مونده به آزمون، کارت ها منتشر می شن. این زمان بندی دقیق هر سال از طریق اطلاعیه های خود سازمان سنجش اعلام می شه. پس نیازی نیست هر روز سایت رو چک کنید، یک بازه زمانی مشخص داره که توش اعلام می کنن.
۲.۲. مرجع اطلاع رسانی: فقط سایت سنجش!
برای اینکه از زمان دقیق و اخبار موثق مربوط به انتشار کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ۱۴۰۵ باخبر بشید، فقط و فقط به سایت رسمی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org مراجعه کنید. این سایت، مرجع اصلی و معتبر برای تمامی اطلاعیه ها و اخبار مربوط به کنکوره. از دنبال کردن شایعات یا اطلاعات غیررسمی خودداری کنید، چون ممکنه باعث گمراهی و استرس بی مورد بشه. سازمان سنجش معمولاً لینک مستقیم دریافت کارت و اطلاعیه های مربوط به اون رو تو صفحه اصلی سایت قرار می ده.
۲.۳. مهلت دریافت: کارت رو به موقع بگیرید
سازمان سنجش بعد از انتشار کارت، معمولاً یک بازه زمانی مشخص رو (مثلاً ۳ یا ۴ روز) برای دریافت اون تعیین می کنه. خیلی مهمه که توی همین مهلت، حتماً اقدام به دریافت و پرینت کارتتون کنید. این طور نباشه که کار رو به دقیقه نود بندازید و بعداً به مشکل بخورید. اگه توی این مهلت کارتتون رو نگیرید، ممکنه مجبور بشید برای دریافتش به باجه های رفع نقص مراجعه کنید که هم وقت گیره و هم پردردسر. پس، به محض اعلام زمان، دست به کار بشید.
۳. برای دریافت کارت ورود به جلسه کنکور ۱۴۰۵ دقیقاً چه اطلاعاتی لازم است؟ (پاسخ کلیدی)
رسیدیم به بخش اصلی! برای اینکه بتونید از سایت سازمان سنجش کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ۱۴۰۵ رو دریافت کنید، باید یه سری اطلاعات و ابزار دم دستتون باشه. این قسمت رو حسابی با دقت بخونید تا مطمئن بشید همه چیز رو دارید و سر بزنگاه لنگ نمونید.
۳.۱. اطلاعات مورد نیاز برای ورود به سایت سازمان سنجش: کلیدهای ورود شما
برای ورود به بخش دریافت کارت توی سایت سنجش، چند روش مختلف وجود داره و شما کافیه که اطلاعات یکی از این روش ها رو داشته باشید. این گزینه ها برای راحتی شما در نظر گرفته شده تا اگه یه قلم از اطلاعاتتون رو نداشتید، بتونید با بقیه وارد بشید.
روش ۱: از طریق کد ملی و رمز عبور
این روش معمولاً راحت ترین و رایج ترین راهه، به شرطی که رمز عبور چهار رقمی یا شش رقمی که موقع ثبت نام تعیین کردید، یادتون باشه.
- کد ملی داوطلب: همون کد ملی ده رقمی خودتونه.
- رمز عبور: این همون رمز عبوریه که موقع ثبت نام اولیه کنکور برای خودتون مشخص کردید.
روش ۲: از طریق شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام
اگر رمز عبورتون رو فراموش کردید یا به هر دلیلی نتونستید با روش بالا وارد بشید، این روش به کمکتون میاد.
- شماره پرونده (۸ رقمی): این شماره موقع ثبت نام بهتون داده شده و توی رسید ثبت نامتون نوشته شده.
- کد پیگیری ثبت نام (۱۳ رقمی): این کد هم بعد از اتمام موفقیت آمیز ثبت نام، به شما داده می شه و تأیید ثبت نام شماست.
روش ۳: از طریق شماره پرونده و شماره داوطلبی
این روش هم مثل روش قبلیه و برای کسانی که به شماره داوطلبی دسترسی دارن، کارآمده.
- شماره پرونده (۸ رقمی): همون شماره ای که قبلاً اشاره کردیم.
- شماره داوطلبی (۷ رقمی): این شماره هم روی رسید ثبت نامتون یا تو پیام های تأیید ثبت نامتون هست.
روش ۴: از طریق شماره سریال شناسنامه و شماره شناسنامه
این روش برای مواقع اضطراری خوبه که به هیچ کدوم از اطلاعات بالا دسترسی ندارید.
- شماره سریال شناسنامه (۶ رقمی): این شماره معمولاً روی شناسنامه های جدید و قدیمی هست. توی شناسنامه های جدید، زیر شماره شناسنامه قرار داره.
- شماره شناسنامه: همون شماره سریال ده رقمی (یا کمتر برای شناسنامه های قدیمی تر) که روی شناسنامه تون هست.
یه نکته خیلی مهم: حتماً حواستون باشه که حداقل یکی از این مجموعه های اطلاعاتی رو باید در دسترس داشته باشید. پس بهتره همون موقع که ثبت نام می کنید، همه این اطلاعات رو یه جا یادداشت کنید یا ازشون عکس بگیرید و نگه دارید. این کار حسابی به دردتون می خوره.
۳.۲. ابزارهای لازم برای دریافت کارت: چی نیاز دارید؟
علاوه بر اطلاعات، باید یه سری ابزار هم دم دستتون باشه تا بتونید کارت ورود به جلسه رو بگیرید و پرینت کنید:
- دسترسی به کامپیوتر یا لپ تاپ: با اینکه می شه با گوشی هوشمند هم این کار رو انجام داد، اما کار کردن با سایت سازمان سنجش روی کامپیوتر خیلی راحت تره. صفحه بزرگ تره و احتمال اشتباه کمتر می شه.
- اتصال به اینترنت پایدار و پرسرعت: قطع و وصل شدن اینترنت موقع دانلود کارت، واقعاً رو اعصابه! پس مطمئن بشید که اینترنتتون پایدار و سرعتش خوبه تا کارتون نصفه نمونه.
- مرورگر وب به روز: مرورگرهایی مثل گوگل کروم (Google Chrome)، فایرفاکس (Firefox) یا مایکروسافت اج (Microsoft Edge) که به آخرین نسخه به روزرسانی شده باشن، بهترین عملکرد رو دارن. استفاده از مرورگرهای قدیمی ممکنه باعث بشه سایت درست نمایش داده نشه یا دچار مشکل بشید.
- نرم افزار مشاهده فایل های PDF: کارت ورود به جلسه به صورت فایل PDF دانلود می شه. پس حتماً باید نرم افزاری مثل ادوبی آکروبات ریدر (Adobe Acrobat Reader) یا هر نرم افزار پی دی اف خوان دیگه ای روی سیستمتون نصب باشه تا بتونید فایل رو باز کنید و اون رو پرینت بگیرید.
- پرینتر (اختیاری، اما توصیه می شود): اگه خودتون پرینتر دارید که چه بهتر! وگرنه باید بعد از دانلود فایل، برای پرینت گرفتن به یه کافی نت یا مرکز خدمات کامپیوتری برید.
با آماده کردن این اطلاعات و ابزارها، نصف راه رو رفتید و دیگه چیزی تا گرفتن کارت باقی نمونده!
۴. راهنمای گام به گام نحوه دریافت کارت ورود به جلسه کنکور ۱۴۰۵ از سایت سنجش
خب، حالا که همه چیز آماده ست، بیاید بریم سراغ مراحل عملی دریافت کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ۱۴۰۵ از سایت سازمان سنجش. این مراحل رو خیلی راحت و قدم به قدم بهتون می گیم:
-
قدم اول: مراجعه به سایت سازمان سنجش:
اولین کاری که باید بکنید اینه که مرورگر اینترنتتون رو باز کنید و آدرس sanjesh.org رو با دقت تایپ کنید و کلید Enter رو بزنید تا وارد سایت سازمان سنجش بشید. حواستون باشه که آدرس رو اشتباه ننویسید و گول سایت های مشابه رو نخورید.
-
قدم دوم: انتخاب بخش سراسری و لینک دریافت کارت:
بعد از اینکه وارد سایت شدید، معمولاً یه منو یا بخش به اسم سراسری رو می بینید. روی اون کلیک کنید. تو این بخش، به دنبال لینکی بگردید که مربوط به دریافت کارت ورود به جلسه کنکور سراسری باشه. معمولاً این لینک با حروف درشت یا رنگ متمایز مشخص شده تا راحت پیداش کنید.
-
قدم سوم: انتخاب یکی از روش های چهارگانه ورود و وارد کردن اطلاعات:
بعد از کلیک روی لینک، وارد صفحه ای می شید که ازتون می خواد روش ورودتون رو انتخاب کنید. همون چهار روشی که تو بخش قبل توضیح دادیم (کد ملی و رمز عبور، شماره پرونده و کد پیگیری، شماره پرونده و شماره داوطلبی، یا شماره سریال و شماره شناسنامه) اینجا گزینه هاش هست. یکی از اون ها رو انتخاب کنید و اطلاعات درخواستی رو با دقت بسیار بالا وارد کنید. حتی یه اشتباه کوچیک تو وارد کردن اعداد هم باعث می شه سیستم شما رو شناسایی نکنه.
-
قدم چهارم: مشاهده و تأیید اطلاعات ثبت نامی و هویتی:
بعد از اینکه اطلاعات رو وارد کردید و دکمه ورود رو زدید، صفحه ای باز می شه که خلاصه اطلاعات ثبت نامی و هویتی شما رو نشون می ده. اینجا خیلی مهمه! تمام اطلاعات رو مثل اسم، فامیل، کد ملی، شماره داوطلبی، گروه آزمایشی، سهمیه و از همه مهم تر، عکس خودتون رو با دقت بررسی کنید. مطمئن بشید که هیچ اشتباه یا مغایرتی وجود نداره. اگر همه چیز درست بود، دکمه تأیید یا مشاهده کارت رو بزنید.
-
قدم پنجم: ذخیره فایل PDF کارت ورود به جلسه:
حالا کارت ورود به جلسه شما به صورت یک فایل PDF نمایش داده می شه. روی گزینه دانلود یا ذخیره کلیک کنید و فایل رو توی یک پوشه امن روی کامپیوتر یا گوشی تون ذخیره کنید. اسم فایل رو جوری بذارید که بعداً راحت پیداش کنید، مثلاً کارت_کنکور_۱۴۰۵_نام خانوادگی.
-
قدم ششم: آماده سازی برای پرینت:
بعد از ذخیره فایل، حالا وقت پرینت گرفتنه. یادتون باشه که کارت رو روی کاغذ A4 پرینت بگیرید. تو بخش بعدی، ریزه کاری های پرینت گرفتن رو کامل بهتون می گیم.
به همین راحتی تونستید کارت ورود به جلسه کنکور سراسری رو دریافت کنید. دیگه استرس رو کنار بذارید و برید سراغ پرینت و آماده شدن برای روز آزمون!
۵. بازیابی اطلاعات فراموش شده (شماره پرونده، شماره داوطلبی، کد پیگیری، رمز عبور)
طبیعیه که توی این حجم از اطلاعات و دغدغه های کنکور، بعضی وقت ها اطلاعات ثبت نامی مثل شماره پرونده، کد پیگیری یا رمز عبور رو فراموش کنید. اصلاً جای نگرانی نیست! سازمان سنجش برای این مواقع هم راهکار گذاشته تا کارتون لنگ نمونه.
۵.۱. از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش: سامانه آنلاین نجات بخش شما
بهترین و سریع ترین راه برای بازیابی اطلاعات فراموش شده، استفاده از سامانه پاسخگویی آنلاین سازمان سنجشه. این سامانه مثل یه دستیار آنلاین عمل می کنه که می تونید درخواستتون رو اونجا ثبت کنید. مراحلش اینه:
- وارد سایت سازمان سنجش بشید: مثل همیشه، اول برید به آدرس sanjesh.org.
- بخش سیستم پاسخگویی رو پیدا کنید: این بخش معمولاً تو منوی بالای سایت یا انتهای صفحه قرار داره. روی اون کلیک کنید.
- ثبت نام تو سیستم پاسخگویی (اگر قبلاً عضو نبودید): اگه برای اولین باره که از این سیستم استفاده می کنید، باید اول یه حساب کاربری برای خودتون بسازید. اطلاعاتی مثل نام، نام خانوادگی، کد ملی، ایمیل و شماره موبایل رو وارد کنید. یه رمز عبور هم برای ورود به همین سامانه پاسخگویی تعیین کنید.
- ارسال درخواست جدید رو بزنید: بعد از ورود به حساب کاربری تون، گزینه ای مثل ایجاد درخواست جدید یا ارسال درخواست رو پیدا و روش کلیک کنید.
- نوع درخواست رو انتخاب کنید: حالا باید موضوع درخواستتون رو مشخص کنید. مثلاً بازیابی شماره پرونده، بازیابی شماره داوطلبی، بازیابی کد پیگیری ثبت نام یا بازیابی رمز عبور کنکور.
- فرم مربوطه رو پر کنید و درخواست رو بفرستید: فرمی که باز می شه رو با اطلاعاتی که یادتونه (مثل کد ملی، تاریخ تولد و…) پر کنید. هر چی اطلاعات بیشتری به خاطر دارید، برای بازیابی بهتره. بعد دکمه ثبت درخواست رو بزنید.
معمولاً سازمان سنجش طی چند ساعت تا نهایتاً یک روز کاری، اطلاعات بازیابی شده رو به ایمیلی که موقع ثبت نام اعلام کردید یا به شماره موبایلتون می فرسته. حتماً پوشه اسپم یا هرزنامه ایمیلتون رو هم چک کنید چون ممکنه ایمیل اونجا رفته باشه.
۵.۲. مراجعه حضوری به باجه های رفع نقص: آخرین راهکار
اگر به هر دلیلی (مثلاً به ایمیل و شماره موبایلی که موقع ثبت نام دادید دسترسی ندارید یا از طریق سامانه آنلاین نتونستید اطلاعات رو بازیابی کنید)، هیچ راهی براتون نموند، آخرین گزینه، مراجعه حضوری به باجه های رفع نقص کنکور سراسریه. این باجه ها معمولاً چند روز قبل از برگزاری کنکور و در شهرهای اصلی و بزرگ کشور فعال می شن. البته حواستون باشه که این راه، زمان برتره و ممکنه نیازمند رفت و آمد باشه.
برای مراجعه به این باجه ها، حتماً مدارک شناسایی معتبرتون (مثل کارت ملی و شناسنامه) رو همراه داشته باشید. آدرس دقیق و ساعات کاری این باجه ها رو سازمان سنجش تو اطلاعیه هایی که چند روز قبل از کنکور منتشر می کنه، اعلام می کنه. پس حتماً اون اطلاعیه ها رو دنبال کنید.
۶. ویرایش اطلاعات مندرج در کارت ورود به جلسه و اقدامات لازم برای رفع نقص ها
بعد از اینکه کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ۱۴۰۵ رو گرفتید و پرینت کردید، حتماً با دقت همه اطلاعاتش رو بررسی کنید. اگه دیدید جایی اشتباه نوشته شده یا نیاز به تغییر داره، باید هر چه سریع تر اقدام کنید. بعضی از اطلاعات رو می شه آنلاین تغییر داد و بعضی ها رو باید حضوری پیگیری کرد.
۶.۱. اطلاعات قابل ویرایش آنلاین از طریق سایت سنجش: همین الان درستش کن!
خبر خوب اینه که اگه بعضی از اطلاعاتتون ایراد داشت، می تونید خودتون آنلاین و از طریق سایت سازمان سنجش اون ها رو ویرایش کنید. این کار معمولاً تو همون بازه زمانی که کارت منتشر می شه، امکان پذیره. اطلاعاتی که می تونید آنلاین اصلاح کنید، شامل این موارد می شن:
- معدل کتبی نهایی دیپلم: اگه معدلتون اشتباه وارد شده یا تغییر کرده.
- سری و سریال شناسنامه: در صورتی که این اطلاعات به درستی ثبت نشده باشن.
- سهمیه کنکور سراسری: اگه سهمیه تون (مثلاً منطقه ۱، ۲، ۳، یا سهمیه ایثارگران) به اشتباه ثبت شده.
- محل تولد: اگه اشتباهی در شهر یا شهرستان محل تولدتون وجود داره.
- اطلاعات تحصیلی و شغلی: مثل محل اخذ مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی و وضعیت تحصیلی و اشتغال.
برای ویرایش این موارد، بعد از ورود به صفحه دریافت کارتتون، معمولاً گزینه ای به اسم ویرایش اطلاعات یا اصلاح اطلاعات وجود داره که می تونید با کلیک روی اون، اطلاعاتتون رو اصلاح کنید و بعد از تأیید، کارت جدید رو دریافت کنید. این کار رو حتماً قبل از اتمام مهلت انجام بدید.
۶.۲. اطلاعاتی که فقط از طریق باجه های رفع نقص قابل ویرایش هستند: مراجعه حضوری الزامی!
یک سری از اطلاعات هستن که چون حساسیت بالایی دارن، فقط با مراجعه حضوری به باجه های رفع نقص کنکور قابل ویرایش هستن و از طریق سایت نمی تونید تغییرشون بدید. این اطلاعات معمولاً موارد حیاتی و شناسایی شما رو شامل می شن:
- عکس داوطلب: اگه عکستون روی کارت اشتباهه (مثلاً عکس شخص دیگه است) یا کیفیتش پایینه و قابل شناسایی نیست.
- گروه آزمایشی: مثلاً اگه شما رشته تجربی هستید ولی گروه آزمایشی هنر روی کارتتون ثبت شده!
- زبان خارجی امتحانی: اگه زبان خارجی انتخابی شما (مثلاً انگلیسی، آلمانی، فرانسوی) اشتباه ثبت شده.
- شهر محل آزمون (حوزه امتحانی): اگه آدرس حوزه امتحانی شما به اشتباه ثبت شده و با محل زندگیتون فاصله زیادی داره.
- جنسیت: در موارد بسیار نادر که خطای سیستمی رخ داده و جنسیت اشتباه درج شده.
- دین: مثل مورد جنسیت، در صورت خطای ثبت.
اگه با همچین مشکلاتی تو کارتتون مواجه شدید، چاره ای نیست جز اینکه با مدارک لازم، حضوری به باجه های رفع نقص مراجعه کنید.
۶.۳. آدرس و زمان کاری باجه های رفع نقص: از کجا مطلع شویم؟
سازمان سنجش معمولاً یک یا دو روز بعد از انتشار کارت ورود به جلسه، یک اطلاعیه جداگانه روی سایتش منتشر می کنه که توش آدرس دقیق باجه های رفع نقص در مراکز استان ها و شهرهای بزرگ رو به همراه ساعت و روزهای کاریشون اعلام می کنه. حتماً این اطلاعیه رو از سایت سنجش دانلود و با دقت مطالعه کنید تا هم آدرس دقیق رو بدونید و هم الکی سرگردان نشید.
این باجه ها معمولاً تا یک روز قبل از برگزاری آزمون فعال هستن. پس تا فرصت دارید اقدام کنید و کار رو به لحظه آخر موکول نکنید. اینجوری هم خیالتون راحت تره و هم با آرامش بیشتری آماده کنکور می شید.
۶.۴. مدارک لازم برای مراجعه به باجه های رفع نقص: با چی بریم؟
وقتی می خواید به باجه رفع نقص مراجعه کنید، حتماً این مدارک رو با خودتون ببرید تا کارتون سریع و بدون دردسر پیش بره:
- اصل شناسنامه و کارت ملی: اینا مدارک شناسایی اصلی شما هستن و برای احراز هویت لازم ان.
- کارت ورود به جلسه (پرینت شده): همون کارتی که مشکل داره و می خواید اصلاحش کنید.
- عکس پرسنلی جدید: اگه مشکل عکس دارید، حتماً چند قطعه عکس جدید ۴×۳ یا ۴×۶ با زمینه سفید همراهتون باشه.
- مدارک اثبات اصلاحیه: مثلاً اگه مشکل سهمیه دارید، مدارک مربوط به سهمیه (مثل معرفی نامه از بنیاد شهید یا سپاه) رو ببرید. اگه معدلتون اشتباهه، کارنامه معتبرتون رو ببرید.
- فیش واریزی (در صورت نیاز): برای بعضی اصلاحات ممکنه نیاز به پرداخت هزینه ای باشه که سازمان سنجش از قبل اعلام می کنه. اگه اعلام شد، فیش پرداخت رو همراه داشته باشید.
با تکمیل این مدارک، کارتون تو باجه رفع نقص خیلی سریع تر انجام می شه.
۷. نکات مهم و توصیه ها پس از دریافت و پرینت کارت ورود به جلسه
تبریک می گم! کارت ورود به جلسه کنکور سراسری ۱۴۰۵ رو گرفتید و اطلاعاتش رو هم چک کردید. حالا چند تا نکته مهم هست که باید حواستون بهشون باشه تا روز کنکور بدون هیچ مشکلی همه چیز سر جای خودش باشه و استرس بی مورد نداشته باشید.
۷.۱. نحوه پرینت کارت: یک پرینت خوب بزن!
پرینت کارت ورود به جلسه هم ریزه کاری های خودش رو داره که باید بهشون دقت کنید:
- تعداد نسخه های پرینت: همیشه توصیه می شه حداقل ۲ یا ۳ نسخه از کارتتون پرینت بگیرید. یکیش رو بذارید تو کیفتون که روز کنکور همراهتون باشه، یکیش رو بذارید خونه تو یه جای امن به عنوان پشتیبان، و اگه باز هم تونستید، یک نسخه دیگه تو یه جای دیگه (مثلاً پیش پدر و مادر). اینطوری اگه یکیش گم یا خراب شد، بقیه رو دارید و خیالتون راحته.
- نوع پرینت: پرینت سیاه و سفید کافیه و اصلاً نیازی نیست کارت رو رنگی پرینت بگیرید. کیفیتش باید خوب و خوانا باشه.
- کیفیت پرینت: خیلی مهمه که تمام اطلاعات روی کارت، مخصوصاً عکس، شماره ها و آدرس حوزه امتحانی، کاملاً واضح و خوانا باشه. اگه دیدید کمرنگ یا ناواضحه، حتماً دوباره پرینت بگیرید. یه کارت ناخوانا می تونه روز کنکور براتون دردسر درست کنه.
- عدم برش اطلاعات مهم: بعضی از کارت ها ممکنه دورشون یه سری فضای خالی داشته باشن. اگه روی کارتتون علامت قیچی برای برش وجود داشت، فقط از همون خطوط مشخص شده برش بدید. اما به هیچ وجه قسمت هایی که حاوی اطلاعات هستن رو نبُرید یا تا نزنید! این کار می تونه کارتتون رو نامعتبر کنه.
۷.۲. مدارک لازم برای حضور در جلسه کنکور (به همراه کارت): با چی بری سر جلسه؟
روز کنکور، علاوه بر کارت ورود به جلسه، باید یه سری چیزای دیگه رو هم حتماً همراه خودتون ببرید. اینا وسایل ضروری شما برای شرکت در آزمون هستن:
- اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس دار معتبر: این دومین مدرک شناسایی مهمه که حتماً باید همراه کارتتون باشه. بدون این دو تا، حتی با داشتن کارت ورود به جلسه هم ممکنه به مشکل بخورید. پس حتماً همراه خودتون داشته باشید.
- خودکار (آبی یا مشکی)، مداد، پاک کن، مدادتراش: اینا که دیگه ابزارهای اصلی آزمون ان. حتماً چند تا خودکار آبی یا مشکی همراهتون باشه که اگه یکیش تموم شد یا خراب شد، تو دردسر نیفتید. یه مداد نرم (B2 یا B4) برای پر کردن پاسخنامه و یه پاک کن با کیفیت هم واجبه. مدادتراش هم یادتون نره.
- ساعت مچی (بدون قابلیت هوشمند): برای مدیریت زمانتون تو جلسه آزمون، یه ساعت مچی ساده همراهتون باشه. ساعت های هوشمند، مچ بندهای سلامتی و هر وسیله دیجیتالی دیگه که قابلیت ارسال یا دریافت اطلاعات داره، ممنوعه و همراه داشتنشون باعث محرومیت می شه.
- کمی آب و خوراکی ساده: یه بطری آب کوچک و یه خوراکی سبک و کم صدا مثل خرما، کشمش، بیسکویت ساده یا شکلات می تونه بهتون کمک کنه تا انرژی تون تو طول آزمون حفظ بشه. البته حواستون باشه که خوراکیتون سر و صدا ایجاد نکنه و بقیه رو اذیت نکنه.
۷.۳. بررسی دقیق تمامی اطلاعات روی کارت: یک بار دیگه چک کن!
قبل از اینکه کارت رو پرینت بگیرید و بذارید کنار، یک بار دیگه تمامی اطلاعات مندرج روی اون رو با دقت کامل بررسی کنید. اسم، فامیل، کد ملی، شماره داوطلبی، گروه آزمایشی، زبان خارجی، عکس، حوزه امتحانی، سهمیه و هر جزئیات دیگه ای. حتی یک غلط املایی کوچیک هم ممکنه دردسر ساز بشه و روز کنکور کارتون رو به تأخیر بندازه. اگه هر مغایرتی دیدید، همون موقع و تا قبل از اتمام مهلت ویرایش، از طریق سایت یا باجه های رفع نقص اقدام کنید.
۷.۴. ممنوعیات در جلسه کنکور: چی نباید ببری؟
موقع ورود به جلسه کنکور و داخل سالن، یه سری وسایل ممنوعن و همراه داشتنشون می تونه باعث محرومیت شما از آزمون بشه. حتماً اینا رو یادتون باشه و همراه نبرید:
- موبایل، تبلت، لپ تاپ و هرگونه دستگاه ارتباطی و ضبط کننده صدا و تصویر (حتی خاموش).
- ماشین حساب (مگر اینکه سازمان سنجش برای رشته خاصی و در آزمون های خاصی مجاز اعلام کرده باشد).
- کتاب، جزوه، یادداشت، پاسخنامه یا هرگونه برگه اضافی.
- کیف و کوله پشتی (معمولاً باید قبل از ورود به سالن امتحانی، به محل های مخصوص تحویل داده بشن).
- وسایل هوشمند مثل ساعت هوشمند، مچ بند هوشمند و…
- هرگونه وسایل الکترونیکی یا ارتباطی غیرمجاز دیگر.
پس حواستون باشه که فقط وسایل مورد نیاز و مجاز رو با خودتون ببرید و از همراه داشتن چیزهای اضافی که ممنوعن، خودداری کنید. اینطوری هم خودتون آرامش دارید و هم دچار مشکل نمی شید.
نتیجه گیری
خب، به پایان این راهنمای جامع رسیدیم! دیدید که برای دریافت کارت ورود به جلسه کنکور، کار خیلی پیچیده ای در پیش ندارید. کافیه اطلاعات لازم رو از قبل آماده کنید، از زمان انتشار کارت باخبر باشید، و مراحل آنلاین رو قدم به قدم جلو برید. یادتون باشه که داشتن کارت ورود به جلسه معتبر و مدارک شناسایی، مثل یه بلیط طلایی برای ورود به مهم ترین آزمون زندگی تونه و بدون اون، هیچ شانسی برای حضور در جلسه ندارید.
حالا که با همه جزئیات آشنا شدید، استرس رو از خودتون دور کنید و با آرامش کامل برای این مرحله مهم آماده بشید. امیدواریم این راهنما به دردتون خورده باشه و با آمادگی کامل، به سمت موفقیت تو کنکور گام بردارید. بهترین ها رو براتون آرزو می کنیم و امیدواریم با دست پر از جلسه کنکور بیرون بیاید!
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کارت ورود به جلسه کنکور | مدارک لازم و راهنمای جامع دریافت" هستید؟ با کلیک بر روی آموزش، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کارت ورود به جلسه کنکور | مدارک لازم و راهنمای جامع دریافت"، کلیک کنید.