
به گزارش خبرگزاری لیجار معمولا نویسندگان جزء قشری از جامعه محسوب می شوند که ثروت چندانی ندارند و روال مرسوم این است که بعد از مرگ صاحب نام و جایگاهی می شوند و در دوره حیات چندان بهره ای از نگارش آثارشان نمی برند. اما ماریو بارگاس یوسا از نوجوانی سودای نویسنده شدن داشت و با نوشتن آثاری همچون «گفت وگو در کاتدرال» «سور بز» و «جنگ آخر زمان» نامش را در تاریخ ادبیات ماندگار کرد. او از اواسط دهه ۶۰ میلادی قرن بیستم به جرگه نویسندگان فعال وارد شد و از اواخر همین دهه بود که به عنوان نویسنده ای تمام وقت تمام دغدغه اش را معطوف نوشتن کرد.
به گزارش لیجار او در مصاحبه ای خطاب به نویسندگان جوان توصیه کرده است که برای نویسندگی باید «پوست کلفت» باشند و نگاهی به فعالیت ادبی اش در بیش از شش دهه به خوبی نشانگر متعهد بودنش به نویسندگی است. او همچنین عنوان کرده بود که هر روز به نویسندگی مشغول است حتی روزهای آخر هفته یا ایام تعطیل.
این سطح علاقه و جانفشانی او در راه ادبیات موجب خلق آثاری شد که برخی از آن ها در زمره آثار ماندگار ادبیات جهان قرار گرفت. علاوه بر این ها این نویسنده در مقام یک روشنفکر جهانی و اظهارنظرهای صریحش در مقالاتش درباره موضوعات مختلف توانسته بود مخاطبان بسیاری داشته باشد و درآمدی باورنکردنی از این راه به دست آورد.
یک میلیون یورو برای هر کتاب
خایمه بایلی نویسنده و روزنامه نگار پرویی که سال های بسیاری با بارگاس یوسا و پسر بزرگش آلبارو حشر و نشر داشته به تازگی در کانال یوتیوبش درباره ثروت افسانه ای نویسنده پرویی جزئیاتی نقل کرده است.
در این فیلم ویدئویی بایلی اعلام کرده است که کسب جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۰ توسط بارگاس یوسا نقطه عطفی در افزایش رقم قراردادهای این نویسنده پرویی بود. پس از کسب این جایزه ناشران اسپانیایی رقم های سرسام آور و حیرت انگیزی برای نشر آثار جدیدش پیشنها دادند به طوری که رقم قراردادهای بارگاس یوسا با ناشر آثارش (آلفاگوارا) دو برابر شد.
نویسنده کتاب «مرگ در آند» پیش از دریافت این جایزه برای هر کتاب ۵۰۰ هزار یورو دریافت می کرد که از سال ۲۰۱۰ به این سو این رقم به یک میلیون یورو افزایش یافت.
آژانس ادبی بالسلز که عهده دار انتشار کارهای این نویسنده پرویی بود پس از جایزه نوبل توانست آلفاگوارا را راضی کند که برای هر کتاب جدیدش مبلغ یک میلیون یورو بپردازد. بایلی می گوید: «قبل از نوبل برای هر کتابی ۵۰۰ هزار یورو می گرفت اما پس از آن همه چیز عوض شد. ارزش آثارش در مقام نویسنده به شدت افزایش پیدا کرد که منجر به گسترش درآمدهایش شد.»
بایلی عنوان کرد که البته همه این پول به جیب بارگاس یوسا نمی رفت بلکه به رغم شگفت انگیز بودن مبالغ دریافتی بخشی از این پول نصیب آژانس ادبی و بخشی دیگری از آن نیز بابت مالیات کسر می شد.
بیلی همچنین افشا کرد که بارگاس یوسا رقم قابل توجهی بابت نوشتن مقالاتش در ستون روزنامه «ال پائیس» دریافت می کرد؛ هشت هراز یورو برای هر مقاله. او ماهانه دو مقاله برای این روزنامه می نوشت و ۱۶ هزار یورو از این طریق کسب درآمد می کرد. او تاکید کرد: «این یک افتخار است. گرفتن هشت هزار یورو برای یک مقاله در روزنامه! چقدر رشک برانگیز!»
البته بارگاس یوسا ارثیه قابل توجهی برای همسر رسمی و سه فرزندش و البته زنان دیگری که با آن ها در طول این سال ها زندگی کرده به جا گذاشته است و به نظر می رسد تقسیم این ارثیه نیز محل توجه رسانه ها قرار گیرد.
مهدی سرائی که این متن را نوشته مترجم آثاری همچون «مسند عقاب» «روزگار سخت» و «ادبیات آتش است» از یوساست.
۲۴۴
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "افشاگری درباره ثروت افسانه ای یوسا" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "افشاگری درباره ثروت افسانه ای یوسا"، کلیک کنید.