بهترین سرمایه برای وقف «اعتماد» است/ امورات موقوفه برای مردم باید شفاف سازی شود

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت وگو با لیجار؛

بهترین سرمایه برای وقف «اعتماد» است امورات موقوفه برای مردم باید شفاف‌سازی شود

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: برخی مطالب و رفتارهایی تحت عنوان نظارت بر وقف در حال اتفاق افتادن است که باعث می شود مردم نسبت به وقف بی اعتماد شوند این تفکر باید اصلاح شود و فعالیت ها با شفاف بیان شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس و نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار لیجار گفت: مهمترین اصل در وقف اعتماد است یعنی دست اندرکاران وقف سازمان اوقاف و مسئولانشان به نحوی عمل کنند که وقف کننده و کسانی که دوست دارند مالشان را وقف کنند اضطراب و نگرانی نداشته باشند بلکه حسن اعتماد در میان باشد یعنی بدانند این مالی که وقف می کنند همه صرف آن جهتی می شود که نیتشان بوده است.

وی با بیان اینکه این تفکر در حال حاضر ضعیف شده چون برخی مطالب و رفتارهایی تحت عنوان نظارت بر وقف در حال اتفاق افتادن است و همین باعث شده که افراد احساس کنند مالی که برای وقف می دهند در جای خود ممکن است مصرف نشود و این بدترین آسیب برای وقف است گفت: یعنی اگر کسی که هزار ده هزار یا هر مقدار در ضریح یک امامزاده می اندازد که با هزار آرزو و خواسته نذر اهل بیت(ع) کرده است  اطلاع پیدا کند که وقتی این نذورات جمع آوری می شود صرف چه چیز می شود. این موضوع اکنون برای مردم شفاف نیست که نذورات صرف چه چیزی می شود کجا هزینه می شود. وقتی این اتفاق نمی افتد طبیعتا انگیزه برای انجام مجدد نذر کاهش پیدا می کند. بنابراین بهترین سرمایه برای وقف اعتماد است.

حاجی دلیگانی یادآور شد: یکی از زمینه های وقف امورات و نیازمندی های مردم است. اما ممکن است به چشم دیده نشود مثلا امروز اگر کمکی از محل موقوفه به بیماری شود مهم است. خود بیمارستان های خیرساز برای خود هرکدام درآمد اقتصادی دارند و هزینه درمان این بیماران همه از وقف پرداخت می شود؛ منتها این پول دیده نمی شود . به همین دلیل شاید یک خیر بخواهد ساختمان و درمانگاهی را بسازد که دیده هم بشود این هم خوب است. اما امروز برخی نیازها که می تواند حاصل از درآمد یک موقوفه باشد به چشم نیاید از جمله فعالیت های فرهنگی اجتماعی و کمک به بیماران نیازمند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: من معتقدم اگر نیازهای جامعه درست برای مردم تبیین شود مردمی که توانمندی دارند هم کمک می کنند و هیچ مشکلی به وجود نمی آید. مشکل جایی به وجود می آید که اعتماد مردم نسبت به مسئول و دستگاه از دست می رود وگرنه اگر اعتماد باشد همانطور که اول گفتم وقف ها اتفاق می افتد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بهترین سرمایه برای وقف «اعتماد» است/ امورات موقوفه برای مردم باید شفاف سازی شود" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بهترین سرمایه برای وقف «اعتماد» است/ امورات موقوفه برای مردم باید شفاف سازی شود"، کلیک کنید.